Kilka tygodni temu zobowi±za³em siê do "trudnego" zadania, w którym to przedstawiê Wam nowy codex Chaos Space Marines od ¶rodka. Dzi¶ nadszed³ ten dzieñ, a wiêc dosi±d¼my swych wierzchowców i ruszajmy zdobyæ przychylno¶æ bogów chaosu.
Na wstêpie mojego artyku³u chcia³bym przedstawiæ Wam trochê historii, czyli to, jak na przestrzeni lat zmienia³ siê kodeks Kosmicznych Marines Chaosu.
Obecny kodeks jest pi±tym wydaniem dla tej¿e armii. Pierwsza ods³ona czterdziestki (Warhammer 40.000 Rogue Trader) mia³a postaæ podrêcznika w którym zgromadzone by³y wszystkie rasy, a swoj± rozgrywk± bardziej przypomina³a RPG'a, ni¿ temu co aktualnie rozumiemy jako bitewniak.
Po roku od wydania pierwszej edycji Warhammer 40.000 Rogue Trader (1987), ukazuje siê dwu-tomowa ksi±¿ka pod mrocznym tytu³em "Realm of Chaos".
Tak jak ju¿ wspomina³em, ksi±¿ka ta wydana zosta³a w dwóch tomach i obowi±zywa³a ona zarówno w systemie Warhammer 40.000 jaki i w Warhammer Fantasy. Pierwszy tom nosi³ nazwê "Realm of Chaos: Slaves to Darkness" i zosta³ wydany w 1988 roku, natomiast drugi tom o nazwie "Realm of Chaos: The Lost and the Damned" wydano w 1990 roku i by³ on dope³nieniem "jedynki". We wnêtrzu ksi±g RoC, mo¿na by³o znale¼æ bogato opisany ¶wiat Chaosu, pierwsz± w historii sekcjê 'Eavy Metal, pe³en opis Mrocznego Millenium wraz z listami legionów chaosu wspartymi listami Daemonów, Renegatów i Kultystów.
Z bitewnego punktu widzenia, powy¿sz± ksi±¿kê (a raczej encyklopedie bitewn±), mo¿emy nazwaæ prekursorem obecnych kodeksów. Z nastaniem drugiej edycji Wh40k, wywarto wydanie osobnych "oficjalnych" kodeksów dla ka¿dej rasy, a dziêki wprowadzeniu unikalnych zasad oraz wiêkszej realno¶ci rozgrywki, ods³ona ta by³a zdecydowanie gr± bitewn±. Mo¿emy wiêc ¶mia³o stwierdziæ, ¿e druga edycja stworzy³a podwaliny obecnych kodeksów.
Drugo-edycyjny kodeks zosta³ wydany w 1996 roku, a jego autorami byli: Andy Chambers i Jervis Johnson. Ksi±¿ka zawiera³a a¿ 144 strony, a we wnêtrzu skrywa³a kompletn± listê armii, bogato przedstawione t³o historyczne oraz opis ¶wiata chaosu wraz z jego demonicznymi mieszkañcami. W li¶cie armii mo¿na by³o znale¼æ dobrze wszystkim znanych bohaterów specjalnych, takich jak: Abaddon, Khârn, Fabius, Huron i Ahriman. Poza pi±tk± wspania³ych istnia³a mo¿liwo¶æ wystawienia Kultystów Chaosu, Demonów a nawet samego upad³ego Cyphera. Nale¿y równie¿ nadmieniæ, ¿e by³ to pierwszy kodeks w którym znalaz³a siê sekcja "Eavy Metal showcase".
Trzecia edycja Warhammera 40k wydaje siê do¶æ zawi³a, poniewa¿ na przestrzeni 3 lat wydano dwa trzecio-edycyjne kodeksy do Chaosu. Pierwszy book autorstwa Jervisa Johnsona wydany zosta³ w 1999 roku. Niestety w porównaniu z poprzednikiem nowy kodeks bardzo mocno okrojono, zw³aszcza na fluffie. Ostatecznie kodeks zawiera³ tylko 48 stron. Niestety tak szybko jak wyszed³, tak szybko znik³, a w miejsce poprzednika pojawi³ siê drugi kodeks (wed³ug mnie najlepszy i najbardziej uchaosowiony) w 2002 roku. W dwójce zwiêkszono ilo¶æ kartek do 80 stron, dziêki czemu projektanci miêli wiêksze pole do popisu. Dzia³y porozrasta³y siê, skutkiem czego by³o dodanie unikalnych zasad specjalnych oraz kolejnych dwóch bohaterów specjalnych (Typhusa i Luciusa). Wielu graczy do dnia dzisiejszego wspomina epickie bitwy rozgrywane dziêki temu kodeksowi i jego uniwersalnym zasadom specjalnym.
Kolejny kodeks mo¿emy ¶mia³o nazwaæ "³amañcem", z tego wzglêdu ¿e by³ grywalny zarówno w czwartej jak i w pi±tej edycji.
Wyszed³ spod rêki Gav'a Thorpe'a & Alessio Cavatore - wydany w 2007 roku. W porównaniu do poprzedników, by³ to bardzo okrojony kodeks, z tego wzglêdu ¿e Gav Thrope otrzyma³ bardzo w±skie wytyczne co do zasad i jednostek. Mo¿na ¶mia³o stwierdziæ, ¿e zosta³ zmuszony do uproszczenia kodeksu, bo "Dev Team" stwierdzi³, ¿e poprzedni by³ zbyt skomplikowany. Tak naprawdê Gav Thrope by³ tylko autorem na papierze, bo praktycznie nie mia³ wiele do powiedzenia odno¶nie zawarto¶ci ostatniego kodeksu CSM. Sam oczywi¶cie nie by³ z tego faktu zadowolony, ale takie by³y ¿yczenia departamentu projektowania. Krótko po wydaniu "³amañca" Jervis Johnson stwierdzi³, ¿e trochê za pó¼no zdali sobie sprawê z tego, ¿e pope³nili b³±d i rozpoczêli planowanie kolejnego kodeksu...
Wygl±da zatem na to, ¿e obecny kodeks by³ ju¿ planowany od d³u¿szego czasu, a pomys³ zintegrowania niektórych rzeczy zaczerpniêto z wcze¶niejszych edycji.
Po piêciu latach od wydania kodeksu czwartej / pi±tej edycji Kosmicznych Marines Chaosu nadszed³ w koñcu czas, na d³ugo oczekiwany nowy kodeks rogatych Marines i ich kumpli. W porównaniu do poprzedniego armybooka, ten zosta³ "przemy¶lany" - w ³aski powrócili Kulty¶ci Chaosu!
Dodano równie¿ kilka nowych jednostek, które wed³ug mnie ¶wietnie wpasuj± siê w armie renegatów, takich jak Iron Warriors b±d¼ Alfa Legion. Nale¿y równie¿ nadmieniæ, ¿e jest to pierwszy w historii, pe³no kolorowy codex z tward± opraw±. Tak samo jak poprzednik posiada 104 strony, a jego autorem jest sam Phil Kelly (tak, ten sam co napisa³ c:SW).
Ostatecznie mogê stwierdziæ, ¿e obecny codex Kosmicznych Marines Chaosu jest po³±czeniem wszystkim pozosta³ych jego poprzedników...
Co przyniós³ nam konkretnie nowy codex Chaos Space Marines, tego dowiecie siê poni¿ej
Pierwsz± istotn± zmian± w nowym codexie jest powiêkszenie dzia³u z fluffem. Przede wszystkim, zamieszczono wiêcej informacji dotycz±cych
Herezji Horusa, zdradzieckich legionów i czarnych krucjat Abaddona. Ca³o¶æ, w³±czaj±c w to fluff + kilka barwnych artów zajmuje a¿ 26 stron.
Kolejnymi pozytywnymi zmianami s± nowe zasady specjalne. Phil Kelly postara³ siê o mroczny klimat i doda³ kilka ciekawych specjalek, takich jak:
- Champion of Chaos + Chaos Boon Table
czyli si³y chaosu sypi± prezentami... Gdy model chaosu z t± zasad±, zabije wrogiego bohatera (enemy character), otrzymuje od mrocznych bogów nagrodê, która podnosi jego mo¿liwo¶ci. Wybór boons'ów odbywa siê poprzez rzut ko¶ci± D66, a konkretnie dwiema ko¶æmi D6. Zasada rzucania jest taka sama jak w Necromundowym post-gejmie (pierwsza ko¶æ D6 odpowiada za dziesi±tki, z kolei druga za jedno¶ci). Wynik nale¿y sprawdziæ w tabeli "Chaos Boon Table".
Chcia³bym dodaæ jeszcze kilka s³ów o samej tabeli.
Jak przysta³o na chaos, tabela nie sypie samymi "pozytywnymi" nagrodami. Niestety przy z³ym rzucie nasz model mo¿e zostaæ zignorowany (wynik 11-16) lub zmieniæ siê w bezmy¶ln± kupê miêcha - Spawna. Je¿eli Tzeentch bêdzie nam sprzyja³, nasz model przemieni siê w Demonicznego Ksiêcia, ale tylko wtedy gdy wykulniemy wynik 65-66. Poza tymi boons'ami mo¿emy otrzymaæ przyk³adowo: +1 WS / +1T lub zasadê Fleet / Shred albo Hammer of Wrath. Wszystko zale¿y od kaprysu lub przychylno¶ci czterech bogów chaosu.
- Hatred (Space Marines)
uk³on w stronê fluffu. Tutaj chyba nie muszê wyja¶niaæ szczegó³owo - nienawi¶æ do wszystkiego z kategorii Space Marines.
- Veterans of the Long War
jeste¶my weteranami d³ugich wojen! Model któremu wykupiono zasadê VotLW otrzymuje zasadê "Hatred (Space Marines)" oraz +1 Ld.
Dodatkowo codex wyposa¿ono we w³asny chaosowy Warlord Traits Table - wed³ug mnie rewelacja, w porównaniu do rulebook'owego.
Zasady opisane, wiêc przejd¼my bezpo¶rednio do przedstawienia jednostek.
Chaos Lord
nowy codex wi±¿e siê ze zmianami, w przypadku Lorda Chaosu te zmiany wydaj± siê byæ pozytywne. W porównaniu do poprzednika, koszt bazowy zmala³ a¿ o 25 punktów, a statystyki nie uleg³y zmianie - informacja ta bardzo cieszy graczy. Kolejnym atutem jest to, ¿e Chaos Lord z konkretnym markiem przenosi kultowych Marines (Khorne Berzerkers, Noise Marines, Plague Marines) z elit do troopsów. Dzieki du¿emu wyborowi uzbrojenia i wyposa¿enia, sam Lord posiada sporo ciekawych mo¿liwo¶ci - generalnie, bardzo dobrze dzia³a Lord Chaosu z markiem khorne'a, daemonic weaponem na juggernaut'cie lub motorze, który przys³owiowo daje po "mordzie".
Podejrzewam te¿, ¿e wersja khorne'owa nie jest jedyn± "grywaln±" opcj± - sam osobi¶cie rozwa¿am wersje Chaos Lorda w pancerzu terminatora z mark of nurgle. Oczywi¶cie czas poka¿e jak ustabilizuje siê kwestia dotycz±ca wersji Lorda Chaosu, niemniej jednak, bêdzie on czêstym wyborem w HQ, ze wzglêdu na jego niski koszt punktowy, mnogo¶æ opcji z³o¿enia oraz ogromne mo¿liwo¶ci strategiczne / bojowe.
Sorcerer
jak przysta³o na Czarnoksiê¿nika, jest tani i fajny. Koszt podstawowy zredukowano o ca³e 40 punktów i ostatecznie, nasz Sorcerer kosztuje tylko 60 punktów. Oczywi¶cie zmianie uleg³y równie¿ statystyki - stabilizacja do podstawowych statystyk psykerów. Jako go¶æ od magii, ma dostêp do mocy podstawowych (Biomancy, Pyromancy, Telepathy) oraz czarów zarezerwowanych dla konkretnego boga - je¿eli wykupi konkretnego marka. Je¿eli wykupi piêtno Tzeentcha, przerzuca Thousand Sons'ów z elit do troopsów. Na starcie posiada Mastery Level 1, ale istnieje mo¿liwo¶æ zwiêkszenia poziomu do Mastery Level 2 lub 3, p³ac±c za ka¿dy poziom 25 punktów.
Najlepszy jest taki bez marka, poniewa¿ wtedy nie musi braæ mocy od konkretnego boga - za 110 punktów, z ML 3, jego potencja³ boostowania pozosta³ych jednostek jest spory...
Taka dygresja!
Daemon Prince
¶winiak powróci³. Niestety koszt bazowy poszed³ w górê, ale równie¿ i statystyki (przypakowa³). ¦mia³o mo¿na stwierdziæ, ¿e jest unikatem w ¶wiecie warhammera 40k, poniewa¿ dobrze, a raczej PODSTAWOWO wyposa¿ony kosztuje 365 punktów i nadal jest go¶ciem bez odporno¶ci na instanty, z 5 tafa i invem 5+.
Demoniczny Ksi±¿e posiada dostêp do "biomancy", dziêki której mo¿e podnie¶æ sobie si³ê i wytrzyma³o¶æ. Jak przysta³o na demona, posiada bazowo wiadro ataków i drugie wiadro za daemonic weapona - w obecnym codexie Daemon Prince ma dostêp do demonicznych broni.
Co tyczy siê statystyk, to wystêpuj± one w jaki¶ kosmicznych (¿eby nie powiedzieæ por±banych) kategoriach - na uwagê zas³uguj± takie statystyki jak 8 inicjatywy
czy 9 WS'a (jednostki z 4 WS'a trafiaj± na 5+).
Podsumowanie - dzia³a, to wszystko dzia³a. ¦winiak ob³êdnie bije sam z siebie, a dodatkowo ma dostêp do "pa³ki ostatecznej zag³ady" (black mace), która jest ciekawym rozwi±zaniem, zw³aszcza dla Prince'a. W po³±czeniu z markiem Tzeentcha, Daemon Prince dostaje przerzuty jedynek, wiêc generalnie jakby mia³ 2+ Sv (pod warunkiem, ¿e mu siê tego save'a nie ¶ci±ga).
Jedynym minusem, jest koncept wyrzucenia ponad 350 punktów w jeden model - oczywi¶cie nie jest problemem go straciæ, ale ca³y pic polega na tym, ¿eby go nie straciæ...
Warpsmith & Dark Apostle
te dwa modele s± do skre¶lenia - trafili do nieodpowiedniego slotu. Space Marines tego typu charakterów maj± w elitach, a tutaj wstawili ich do slotu HQ, przez co skazali ich na zapomnienie... Uznajmy wszem i wobec, ¿e s± oni na za¶!
Chaos Space Marines
je¿eli chodzi o dobry troops, to zwyklaki s± najlepszym wyborem (nie bior±c pod uwagê oddzia³ów kultowych). Maj± du¿o opcji konfiguracyjnych, wiêc dobrze z³o¿ony oddzia³, bêdzie porównywalny kosztowo do kultowych, ale o du¿o wiêkszej sile przebicia. Strasznie mi siê podoba to, ¿e mo¿emy mieæ kultowe oddzia³y bogów w sensie Berzerkerów, Noise'ów, Plague'sów i dodatkowo mo¿emy wystawiæ ca³kiem niedrogi i ca³kiem fajny, taki kultowy oddzia³ zwyk³ych Marines'ów. Ka¿da praktycznie z opcji, czy to Khorne'owa, Nurgle'owa czy Slaanesh'owa jest ciekawa - oprócz Tzeentch'owej. Niestety mark Tzeentcha na zwyk³ych nie daje nic.
Wracaj±c do tematu to tak, 20-stki Marinesów chodz± mi po g³owie. Uwa¿am wiêc, ¿e ordynarne oddzia³y 20 zwyk³ych CSM bêd± dzia³aæ...
Havocs
chaosowi Devastatorzy powrócili. Generalnie zbyt du¿ych zmian nie wprowadzono, jednak¿e trzeba napisaæ, ¿e jako jedyni dotychczas maj± dostêp do wyrzutni rakiet z pociskami FLAKK (pociski przeciw-lotnicze). Niestety flakki wyceniono na tyle, ¿e siê nie op³acaj± - 25 punktów + model <epic angry>. Wed³ug mnie Havocy powinni mieæ zasadê interceptor - nie by³oby to ani przegiête, ale by³aby to grywalna wersja. Generalnie Havocy nie s± ¼li, ale Oblity s± lepsze poniewa¿ mog± siê ruszaæ i posiadaj± "bogatszy" wybór broni.
Chosen
hmm... s± grywalni, ale w slocie elit maj± du¿± konkurencje, w szczególno¶ci Terminatorów (jedyny sensowny konkurent). Choseni maj± kilka ciekawych opcji z³o¿enia, ale uwa¿am ¿e trzeba mieæ na nich jaki¶ konkretny pomys³. Przy odpowiednim warlord traicie mo¿na wsadziæ ich w infiltracje i co¶ próbowaæ ugraæ.
Wybrañców mo¿emy mieæ równie¿ w troopsach (przerzuca ich Abaddon), wtedy jest sens ich wystawiæ - ¿al z takiej opcji nie skorzystaæ. Ale tak jak ju¿ wspomnia³em, trzeba mieæ na nich konkretny pomys³, na przyk³ad 5 plazm!
Chaos Bikers
strasznie staniali, taniej siê chyba nie da - 20 punktów za sztukê to lekkie przegiêcie. Dziêki temu ¿e mo¿na ich zmarkowaæ i dokupiæ ikonê, mo¿na z³o¿yæ przeró¿ne rze¼nicze oddzia³y - mo¿na na przyk³ad do³±czyæ jakiego charactera z outflankiem. Problem z Motorami jest taki, ¿e no... wypada by ich mieæ du¿o - ze wzglêdu ¿e podstawowy sk³ad kosztuje 210 punktów.
Na obecna chwile Motory nie pojawiaj± siê w rozpiskach, bo nikt takiej ilo¶ci nie posiada, ale z biegiem czasu mo¿e to uleæ zmianie.
Jedyny minus Chaos Bikeów, to wygl±d i cena (wyrze¼bione po najni¿szej linii oporu).
Chaos Cultists
niedawno s³ysza³em takie zdanie na temat Kultystów: "s± w kodeksie, nic nie robi±, zajmuj± znaczniki". Oczywi¶cie po czê¶ci autor tego zdania ma racje, ale nie do koñca. Na pewno s± jednym z lepszych dodatków do codexu chaosu, poniewa¿ zrobienie miejsca za 50 punktów na 10 kultystów... s± s³abi, ale bez przesadyzmu - maj± 8 Ld, wiêc nie uciekn± ³atwiej ni¿ Mutilatorzy.
Uwa¿am ¿e to jest to, czego brakuje w troopsach chaosowych - taniego troopsa.
Na upartego mo¿na pomy¶leæ nad 30 Kultystów z mark of nurgle i jakim¶ bohaterem który da³by im np. fearless.
Chaos Terminators
chodz± s³uchy ¿e Termiki zmieni³y siê na gorsze. Uwa¿am ¿e nie zmienili siê na gorsze, tylko zmienili siê wogóle. Obecnie ju¿ nie ma sensu wystawiania mini-maxów. Tak naprawdê nie potrzeba tego mini-maxu, teraz wystawia siê ich w pe³nym oprzyrz±dowaniu, w sensie 10 Terminatorów, wszyscy z combi-plazmami i dwoma reaper autocannonami. Taki oddzia³ kosztuje oko³o 400 punktów, ale dziêki temu otrzymujemy turê ca³kiem dobrego strzelania. Trzeba równie¿ podkre¶liæ, ¿e nadal nie jest to oddzia³ który ³atwo zabiæ - dla lepszej ochrony mo¿na dokupiæ ikonê daj±c± FnP. W ka¿dym razie jest to jaki¶ pomys³.
Kolejnym atutem Terminatorów jest mo¿liwo¶æ posiadania power axe'ów, które te¿ du¿o zmieniaj± - w kombacie bêd± dawaæ radê.
Oczywi¶cie nie jest to jaki¶ SUPER oddzia³, ale jest okey.
Possessed
nadal nie s± okey Possessed, poniewa¿ nadal kosztuj± 26 punktów. Jak za model z 5+ inva, 5 si³y, 2 atakami, zasad± fleet i fearless to jest generalnie trochê za drogo. Ka¿dy Possesst ma równie¿ tabelkê - wszystkie mo¿liwo¶ci w tabelce s± dobre, tylko jest jeden minus. Rzut na tabelkê wykonujemy co turê kombatu, czyli idziesz do kombatu i nie wiesz czym. Trzeba ¶mia³o stwierdziæ, ¿e z kodeksu na kodeks, nic siê nie zmienia w kwestii Possesstów.
Tyle by by³o w tym temacie.
Chaos Spawn
w przeciwieñstwie do poprzedników, Spawn'y zrobiono grywalnymi. Ogólnie s± spoko opcj± w tym codexie, zw³aszcza jako obstawa dla Lorda Chaosu (Dzier¿yciela Siekiery Zniszczenia) na juggernaut'cie.
Obliterators
s± odpowiedzi± na wszystko, i zawsze byli odpowiedzi± na wszystko.
Obliteratorzy to naj¶mieszniejsza jednostka w historii nowo¿ytnej GW. Mo¿na ich uznaæ za fenomen, poniewa¿ s± najlepszym wyborem w slocie heavy support - 3 kodeks z rzêdu. Z tego co pamiêtam, tylko za pierwszym razem nie wyszli (nie byli grywalni).
Najdziwniejsze jest to, ¿e pomimo ich grywalno¶ci, Oblity nadal maj± stare modele. Trzeba jednocze¶nie stwierdziæ, ¿e autor codexu Kosmicznych Marines Chaosu, powróci³ do starych czasów, do trzeciej edycji poniewa¿, Obliteratorzy ponownie maj± na swoim wyposa¿eniu assault cannon.
Co do u¿yteczno¶ci, to osobi¶cie uwa¿am, ¿e na mniejsze punkty (do 1300) lepiej bêd± sprawdzaæ siê dwa Predatory - kosztuj± tyle samo co 3 Oblity
z mark of nurgle (w obecnym kodeksie mo¿na dokupiæ Oblitom jakiego¶ mark'a, plus takie bonusy jak Veterans of the Long War).
Wniosek jest prosty: Obliteratorzy s± nadal najlepszym wyborem w slocie heavy support.
Mutilators
takie Oblity do kombatu. Wed³ug mnie do¶æ ciekawe jednostki, zw³aszcza ¿e mog± wygenerowaæ takie bronie jak:
- a pair of chainfists
- a pair of lightning claws
- a pair of power axes
- a pair of power mauls
- a pair of power swords
koszt jednego Mutilatora to 55 punktów, wiêc nie tak strasznie. Tak samo jak Obliteratorów, mo¿na im zmarkowaæ, a w starciu z Kosmicznymi Marines mo¿na im dokupiæ zasadê "Veterans of the Long War". Na upartego mo¿na ich daæ jako obstawê do Chaos Lorda w pancerzu terminatora, ale trochê deklasuje ich bazowa zasada "slow and purposeful" - nie mo¿na run'owaæ. Minusem jest jeszcze jedno - oddzia³ mo¿e liczyæ max 3 sztuki.
Ogólnie Mutilatorzy nie s± z³± jednostk±, ale mogliby byæ jeszcze z 10 punktów tañsi. Wychodz±c z DS mog± siê sprawdziæ, bo wystrzelanie ich zajmie przeciwnikowi chwile, a w kombacie s± jednymi z lepszych.
Je¿eli natomiast chcemy zrobiæ przys³owiowy "deep stike'owy burdel", to lepsi do tego celu bêd± Terminatorzy.
Khorne Berzerkers
stare dobre Berki... Niestety nie wytrzymuj± konkurencji i mocno wyhamowali w 6 edycji. W poprzedniej ods³onie czterdziestki, byli nieobliczalnymi oddzia³ami, które sia³y postrach po¶ród armii wroga, nawet je¿eli do kombatu dobiega³o tylko kilku... Teraz niestety zasady uleg³y diametralnym, a raczej powa¿nym zmianom, wiêc zmianom ulegli i Berzerkerzy Khorna. Czy na lepsze? Wed³ug mnie na gorsze, na przyk³ad przez losowo¶æ szar¿y. Obecnie nie s± ju¿ tak nieobliczalnymi jednostkami, a wrêcz przeciwnie - stwierdzam to z przykro¶ci±. Co do samych cyferek, to sprawa tutaj wygl±da nieco lepiej, bo koszt khornowego statysty wynosi teraz 19 punktów. Podstawowe uzbrojenie i zasady nie uleg³y zmianom, w zamian za to, Berzerkerzy otrzymali przywilej, a dok³adniej mo¿liwo¶æ noszenia toporów ³añcuchowych (chainaxe) - za 3 punkty. Dodatkowo mog± wszystkich upgrade'owaæ do rangi "Veterans of the Long War".
Wed³ug mnie je¿eli kto¶ chce graæ na Khorniarzach, to lepsi bêd± zwykli Marines z mark of khorne i icon of wrath.
Thousand Sons
podobnie jak Berzerkerzy Khorna, Tysi±c Synów pozostali bez zmian. Niedawno s³ysza³em, ¿e nowi Thousand Sonsi s± tak samo bezsensu jak byli. Niestety muszê siê z t± opini± zgodziæ, bo jednego do dzisiaj nie rozumiem - kto wpad³ na genialny pomys³, aby dostali zasadê "slow and purposeful"? To mocno ich deklasuje po¶ród pozosta³ych kultowych oddzia³ów bogów chaosu.
Noise Marines
generalnie pierwszy oddzia³ kultowy, który jest jak najbardziej na miejscu i jest ¶wietnym troopsem.
Strzelaj± plackami z AP3 które ¶ci±gaj± covera, nie¼le bij± siê w kombacie z 5 Inicjatywy z bazy, mo¿na dokupiæ im ikonê która daje FnP - s± naprawdê nie¼li!
Przedewszystkim nie trzeba do³±czaæ bohatera ¿eby byli fearless - takie oddzia³y same z siebie mog± nie¼le namieszaæ na stole. Po prostu trzeba mieæ na to pomys³, ale jest to jak najbardziej oddzia³ do rozwa¿enia.
Plague Marines
je¿eli chodzi o markowe troopsy, to w tej kwestii nic sie nie zmieni³o - Plagusy s± chyba najlepsze, o ile nie najlepsze.
¦wietnie bij± siê w kombacie, otrzymali plague knife które s± poisoned (4+), blight grenades s± teraz granatami "assault and defensive", mog± zabieraæ atak szar¿uj±cym oraz mog± awansowaæ do rangi "Veterans of the Long War" - wiêc s± naprawdê fajni, zw³aszcza w kombacie.
Na obecn± chwile nic siê nie zmieni³o, Plagusy nadal s± corem armii. Wed³ug mnie s± najsensowniejszym wyborem spo¶ród czwórki kultowych oddzia³ów.
Raptors
trzeba uznaæ, ¿e Raptorzy "teraz" s± bardzo przyzwoici, ale jest jeden minus - przy Chaos Biker'ach wypadaj± kiepsko, ale poza tym s± grywalni, po prostu graj±. Mog± robiæ za obstawê dla Lorda Chaosu, przyk³adowo razem zaRUN'owaæ, a potem siê od³±czyæ. Przede wszystkim s± tani, a gdyby trafili do slotu troops, byli by super. Tak poza tym, Raptorzy to solidny oddzia³ który mo¿na wystawiæ, oczywi¶cie sza³u nie ma, ale wstydu te¿ nie bedzie - koledzy nie bed± siê ¶miali!
Warp Talons
niezbyt ich ogarniam, ale za³ó¿my ¿e s± na za¶ (tak jak Warpsmith i Dark Apostle). Ogólnie nie za bardzo wiem, po co oni s± w tym codexie, ale tak jak ju¿ wspomnia³em - s± na za¶.
Forgefiends & Maulerfiends
generalnie te rzeczy nie maj± prawa dzia³aæ. Nie widzê sensu brania strzelaj±cego, a kombatowego... te¿ nie widzê sensu. Maulerfiend jest sensowniejszy ni¿ Forgefiend, ale jego mo¿liwo¶ci nijak siê maj± do punktów. Trzeba jasno przyznaæ, ¿e nie jest to edycja dla walkerów (daemon engine'ów i innych jednostek tego typu), a to g³ównie ze wzglêdu zasad. Gdyby te jednostki chodzi³y w szwadronach (tak jak Orkowe Killa Kany) i mia³y podniesione AV do 13, to mo¿na by siê wtedy zastanowiæ nad ich wystawieniem.
Defiler
jest gorszy ni¿ poprzednio, bo nie kosztuje tyle co powinien. Wycenienie zasady "daemon" na 45 punktów, to du¿e szaleñstwo. Co prawda, Defilerowi przyda siê ten invulnerable save, ale przy tych gabarytach nie zmienia to faktu, ¿e 45 punktów to mocno za du¿o. Niby ma te 4 HP i takie ciekawostki jak zasada "fear", ale trzeba jednak przyznaæ, ¿e Defiler za ma³o strzela ¿eby mo¿na go wystawiæ.
Helbrute
bardzo ³adna figurka... Jest o niebo lepszy ni¿ by³, lecz jako¶æ jego u¿yteczno¶ci w armii chaosu siê nie zmieni³a. Bardzo mi siê podoba to, co zrobi³o GW - ordynarnie przez FAQ obni¿yli koszt jego broni. Nie podoba mi siê to, ¿e obni¿yli te koszty o tak ma³o. Gdyby obni¿ono jego koszt do 100 punktów, z mo¿liwo¶ci± wykupienia dwóch dzia³ek automatycznych "¿niwiarz", wtedy Helbrut by³by sensowniejszy.
W porównaniu do GK Drednota z autocannonami, Helbrute ma mniejszy zasiêg i mniejsz± si³ê broni, wiêc obni¿enie jego punktów by³oby w miarê uzasadnione. Helbrute by³by jeszcze ciekawszy, gdyby mo¿na go zrzuciæ przeciwnikowi na g³owê.
Uznajmy zatem wszystkie chaosowe walkery jako ¶piew przysz³o¶ci. Jedyny daemon engine który dzia³a, to smok, a konkretnie Heldrake (aka Helchick).
Heldrake
dzia³a dok³adnie tak, jak bym siê tego spodziewa³ i dok³adnie przeciwnie co planowa³o dla niego GW. Heldrake jest doskona³± broni± przeciw-piechotn±. Jest ca³kiem twardy, ale napewno nie jest odpowiedzi± chaosu na latacze - nijak siê sprawdza przeciwko fruwajkom przeciwnika.
Rhinos
zas³uguje na osobn± wzmiankê, gdyby nie to, ¿e pojazdy nie s± ju¿ takie twarde i grywalne jak kiedy¶. Generalnie, Chaosowe Rhino ¶wietnie nadaje siê na transport, w którym nic nie je¼dzi (bez nadzienia). Opcje upgrade'ów s± ciekawe, interesuj±ce, no i fajnie mieæ jednego Rhinosa - z dirge casterem mo¿na wiele zmieniæ. Przy aktualnych zasadach, nie ma lepszej zas³ony dla Oblitów ni¿ Rhino. Ponadto, w tej edycji transport s³u¿y tylko i wy³±cznie do tego, ¿eby w pierwszej turze zrobiæ piechot± 12" zamiast 6". Mo¿e byæ równie¿ tur± ¿ycia dla Kultystów (dopóki nie wybuchnie).
Ostatecznie Rhino jest godn± uwagi jednostk±, zw³aszcza ¿e ma kilka zastosowañ w tym kodeksie.
Abaddon the Despoiler
nadal jest "potworkiem" jakim by³, trochê za niedorzeczne punkty, który teraz praktycznie ustawia ju¿ ca³± rozpiskê - poprzednio ustawia³ po³owê rozpiski, bo musia³ mieæ jak± obstawê lub Land Raidera.
Obecnie Abbadon daje nam mo¿liwo¶æ wystawienia Chosenów w troopsach, co uwa¿am jest ¶wietnym pomys³em i ¿al z tego nie skorzystaæ.
Nie kumam tylko jednego? Kto wymy¶li³ ¿e akurat Wybrañców, nie widzê zwi±zku miêdzy Abaddonem a Chosenami. Abbadon od zawsze chodzi³ w pancerzu terminatora i od zawsze otacza³ siê Terminatorami. Wed³ug mnie powinni to zFAQ'owaæ ¿e nie Choseni, a Terminatorzy. Uwa¿am, ¿e nie robi³oby to jakiego¶ "nieporz±dku" ¿e Chaos ma Terminatorów w slocie troops - nie by³o by to ani super przegiête, ale by³aby to grywalna rozpiska.
Huron Blackheart
jest bardzo tani i wydaje siê byæ jednym z ciekawszych bohaterów. Jest ¶wietnie wyceniony, jest fajny w kombacie, posiada dobrego warlord traita, no i przede wszystkim jest psykerem - mo¿e wylosowaæ ca³kiem ciekawe moce dziêki dostêpowi do Divination. Je¿eli kto¶ chce mieæ taniego Lorda z bonusami, to jest to model do jak najbardziej do rozwa¿enia.
Khârn the Betrayer
by³ rze¼nikiem i nim pozosta³ - bez zmian.
Ahriman
posiada dostêp do najciekawszego warlord traita, który daje infiltracje na D3 jednostkach piechoty - mo¿na to wykorzystaæ fluffowo. Sam model jest dla mnie niedorzecznie drogi. Niby potrafi wypaliæ ze swojej laski cztery razy na turê, ale moce które ma do wyboru, nie s± ju¿ tak sensowne. Co innego, gdyby mo¿na by³o u¿ywaæ tej samej mocy, ale nie mo¿na - Ahriman mo¿e u¿ywaæ mocy z Biomancy (najsensowniejsz± moc± jest FnP w 24").
Typhus
jest na równi, je¿eli nie lepszy ni¿ Huron. Co za tym idzie, jest te¿ dro¿szy - kosztuje 230 punktów, ale jest wart tych punktów bo ma rzeczy, które co¶ dodaj± do armii. Poza tym Typhus jest dobry w kombacie, Plagusów przerzuca do troopsów, a zwyk³ych Kultystów zmienia w zombie. Tak jak ju¿ wspomnia³em, wersja zombie to zwyk³y Kultysta z kilkoma dodatkowymi zasadami, takimi jak: fearless, feel no pain i slow and purposeful. Je¿eli chodzi o ekwipunek Typhusa, to tutaj sprawa jest oczywista... nadal posiada pancerz terminatora, blight grenades, destroyer hive oraz "pordzewia³±" kose ¶mierci.
Wed³ug mnie jest to jeden z lepszych bohaterów specjalnych!
Fabius Bile
jest i ma zestaw narzêdzi nios±cych zag³adê - nic poza tym.
Lucius the Eternal
my¶la³em ¿e bêdzie bardziej grywalny, niestety nie jest. Co¶ tam pogra, ale nie wytrzymuje konkurencji.
Ogólnie jest du¿o bohaterów specjalnych którzy (jest ich wiêcej, ni¿ mniej) s± grywalni i co¶ zmieniaj± w rozpiskach Chaosu, wiêc ogó³em jest ciekawie.
Chaos obecnie
Na obecn± chwile rozpiska chaosu bardzo szybko siê ustabilizowa³a, przynajmniej na tym etapie. Generalnie jakby nie patrzeæ, w Chaosie naprawdê nic siê
nie zmieni³o - Plagusy i Obliteratorzy nadal s± corem armii.
Wcze¶niej nie by³o Daemon Princów, a raczej by³y, ale "nosiciele" lasha, a nie jednostki kombatowe. Aktualnie Demoniczny Ksi±¿e jest ca³kiem inn± jednostk±, chocia¿by z tego wzglêdu, ¿e kosztuje wiêcej ni¿ dwa stare DP... trochê jednak siê tam pozmienia³o w tym chaosie. Obliteratorzy te¿ s± trochê inne ni¿ by³y. Bez lasha zaczê³y siê pchaæ do przodu, aby mieæ zasiêg z dzia³ek szturmowych.
Wydaje mi siê, ¿e teraz potrzeba z³amania "pewnej" mentalno¶ci, szczególnie je¿eli kto¶ gra³ na ostatnim kodeksie - mo¿e ca³kiem zrezygnowaæ z heavy supportu, bo s± opcje w nowym kodeksie, ¿e nie bierzesz Oblitów je¿eli idziesz w stronê 30 Motorów. W tej chwili nie jest tak, ¿e jak nie bêdziesz mia³ czego¶ na Landka to przegrasz - nie, poprostu nie bêdziesz mia³ nic na Landka, jednego fista gdzie¶ tam i to wystarczy (zwyk³a piechota my¶lê, ma moc radzenia sobie absolutnie ze wszystkim).
Generalnie uwa¿am, ¿e ca³y codex jest trudny na pocz±tek, bo... ma w sobie du¿o takich armii, które s± ciê¿kie do zbierania, takich spamowych - du¿o tej samej rzeczy i to naprawdê du¿o. Nie ¿e tam 10 Bikers'ów, a 30 Bikers'ów, nie 20 zwyk³ych Marinesów, a 60 Marinesów. To s± ju¿ powa¿ne inwestycje, które tak o zrobic i potem dowiedzieæ siê ¿e to nie dzia³a, to nie tak hop.
Uwa¿am, ¿e ten kodeks wymaga powa¿nych inwestycji w modele, je¿eli wybierze siê temat przewodni + pomalowanie tego wszystkiego, te¿ chwile zajmie.
Na pewno nowy codex Kosmicznych Marines Chaosu ma spory potencja³ przetrwania; do zmieniaj±cej siê "mety" ³atwo go bêdzie dostosowaæ. Ma po prostu tyle rzeczy w sobie (które mo¿na zmieniæ), ¿e istnieje szansa, ¿e bêdzie on ciekawym kodeksem przez ca³y czas. Mo¿e w pewnym momencie nie bêdzie na pierwszej pó³ce "najlepszych" kodeksów, ale my¶lê ¿e bêdzie gdzie¶ tam ca³y czas grywalnym codexem.
Zakoñczy³ bym to takim pozytywnym akcentem, ¿e jest na pewno lepiej ni¿ by³o. Generalnie ile razy mam ten codex w ³apach, to siê cieszê; Zamierzam zainwestowaæ w zwyk³± piechotê, bo mam wra¿enie ¿e mi siê przyda. Zacznê graæ na du¿ej ilo¶ci piechoty, a potem zobaczê co dzia³a i co do tego do³o¿yæ.
Mam nadzieje ¿e nie zanudzili¶cie siê tym nad wyraz d³ugim wywodem - na cze¶æ rzeczy o których pisa³em pewnie wpadli¶cie sami do tej pory, w koñcu ju¿ jaki¶ czas up³yn±³ od premiery, ale mam nadzieje ¿e dowiedzieli¶cie siê mo¿e czego¶ nowego...
Dziêkuje za cierpliwo¶æ i oddaje Wam ³awê komentarzy...
Narazie
Maro napisał:
Takie pytanie: Co s±dzicie na temat Defilera? Op³aca siê to wystawiaæ? Przedtem by³em przeciwny (model mi siê nie podoba³), ale teraz po zastanowieniu...
nie by³by to wcale taki g³upi pomys³.
Tak, warto w niego zainwestowaæ. Poza du¿± ilo¶ci± HP, posiada równie¿ zacne uzbrojenie.
Takie pytanie: Co s±dzicie na temat Defilera? Op³aca siê to wystawiaæ? Przedtem by³em przeciwny (model mi siê nie podoba³), ale teraz po zastanowieniu...
nie by³by to wcale taki g³upi pomys³.
Mnie na przyk³ad krêci koncepcja Slaaneshowa: outflankowanie oddzia³ów NM z FnP oraz Helbruty.
Niestety trafiaj±c na jednostki lataj±ce typu Dakkajety w armii Grubego, zbytnio nie pogra siê tak± rozpisk±
HtH - hand to hand, lub walka wrêcz po polsku. Chodzi³o mi o podstawow± wersje Kultysty z patykiem i pistoletem.
screenowanie - zas³anianie cenniejszych jednostek Rhinosem np. z boletra siê go nie zdejmie, a szkoda po¶wiêcaæ strza³ Havoców / Oblitów / Predatora.
Maro, mnie osobi¶cie te¿ irytuj± gracze ³api±cy siê za to co w tej edycji jest na topie. Ja przyk³adowo zbieram od ilu¶ tam edycji Gwardiê ¦mierci, jak jeszcze Nurgle nie by³ cool, a wszyscy podniecali siê innymi rozwi±zaniami. W moich rozpiskach zawsze bêdzie miejsce na kilka zardzewia³ych czo³gów, Plague Marinesów czy zgrzybia³ego Spawna.
Mój kumpel na tej samej zasadzie od lat gra si³ami Prospero - legionem Tysi±ca Synów i mimo ¿e zawsze znajdzie siê jaki¶ pajac w okularach, który powie "jak to? nie masz Oblitów? amator, hehehe", to poprostu fajnie jest graæ tak± armi± jaka podchodzi pod gust fluffowo.
Móg³by¶ doprecyzowaæ co masz na my¶li mówi±c o screenowaniu i co to u diab³a jest HtH? Pozosta³e pojêcia
znam. W ogóle wszystko to co poda³em na pocz±tku jest oparte na takim moim wstêpnym planie zakupów.
Na start planujê kupiæ:
HQ - (1) Terminator Lord
Troops - (10-20) Chaos Cultists szt 10-20
Troops - (5-10) Chaos Space Marines or Heavy Support - Havocs
Na start bêdê mieæ tak ko³o 4-5 stówek. Nie, nie muszê tym od razu graæ. Potrzebujê czego¶ co by³o by dobrym punktem wyj¶cia na start. Jak co¶, to siê bêdzie proxowaæ.
Co do doprecyzowania czy chodzi mi o "wyci¶niêcie" maximum z tego, czy klimat... By³o by super jakby wysz³o wszystko na raz, ale tak siê nie da
Ogl±da³em filmiki na YouTube firmy Miniwargaming i tam w³a¶nie by³a mowa o tym, ¿e CSM Nurgle s± najbardziej noob's friendly armi± jak± mo¿na sobie wymarzyæ (granie nimi wybacza wiele b³êdów i nawet je¶li bêdziemy przegrywaæ... to bêdziemy ogólnie mieli wiêcej wygranych ni¿ pora¿ek), w koñcu ten dodatkowy 1T do czego¶ zobowi±zuje. Jak ju¿ pisa³em wy¿ej, chcia³bym unikn±æ grania na Nurglu (Wybacz mi o Wielki Ojcze Zarazy!) poniewa¿ by³o by to trochê zbyt mainstreamowe.
Na d³u¿sz± metê bardziej bym szed³ pod klimat. A skoro ju¿ przy tym jeste¶my, to czy w tej edycji op³aca siê braæ Possessedów? Je¶li tak to mo¿e jednak skuszê siê na kupno nowego Battleforce'a (tylko bêdê musia³ komu¶ opchn±æ motory).
Maro i bardzo dobrze, ka¿dy powinien graæ armi± jak± lubi. Poprostu powiniene¶ doprecyzowaæ czy stawiasz na wyci¶niêcie z rozpiski maxa, czy na "wizjê".
Horda Kultystów to jaki¶ sposób, o tym wcze¶niej wspomina³em. Lecz ja ju¿ z Kultystów HtH zrezygnowa³em - choæ kupi³em 180 (i teraz bêdê musia³ sprzedaæ). Jest fajnie do chwili, a¿ nie poleci parê placków, flamerów, albo do walki nie wpadnie jaki¶ Dred / Paladyn / Carnifex / Wolf Lord. Dobrze ¿e teraz mo¿na uciekaæ z HtH jak nie da siê zraniæ przeciwnika.
W³a¶nie, black mace tylko dla DP, mega inwestycja punktowa, ale wiêkszy zasiêg kl±twy oraz odpowiednie AP, itp.
Pomy¶l nad zgni³ymi Spawnami, screenowaniem, albo outflankiem.
Maro napisał:
Jedyne "heavy" jakim siê na razie muszê przejmowaæ to albo motorki, albo trucki Grubego.
Ja Ci dam trucki, battlewagony, a nie trucki
Yamcha, a kto powiedzia³ ¿e ma lataæ samemu? Dam go ze zwyk³ymi CSM lub z Termosami jako obstaw±. Niestety, co do pozosta³ych twoich rad... zdania nie zmieniê. Mam swoj± wizjê odno¶nie jego wygl±du (niekoniecznie z tym DW) i tak siê sk³ada, ¿e ¿adne jump packi/motorki/daemonic steeds siê w niej nie znajduj±. Lorda otoczê hord± Kultystów i do boju!
Na razie widzia³em co Banan wyczynia³ ostatnio ze swoim chaosem (fakt ¿e wiêkszo¶æ by³± na Marku Nurgle'a i bez Termo Lorda) i muszê stwierdziæ, ¿e to jest to o czym mniej wiêcej my¶la³em. Jedyne "heavy" jakim siê na razie muszê przejmowaæ to albo motorki, albo Trukki Grubego.
Co do Havoców, niestety muszê poczekaæ a¿ w Polsce bêd± dostêpne finecastowe modele tych panów, ewentualnie konwertowaæ z SM Devastatorów (s³aba opcja??). To samo z Helbrutem, bo obecna konfiguracja, choæ "wydaje" siê dobra na pojazdy... to jednak jest tak samo jak ¿e starym Dredem Chaosu, po prostu mnie nie satysfakcjonuje (choæ melta wydaje siê dobrym dealem).
Lord Chaosu poprostu w pojedynkê za ma³o zrobi. Nim dojdzie by tego u¿yæ jest ju¿ martwy.
Jak ju¿ to pomy¶l nad jump packiem, jakim¶ motorem - 6 tafa to ju¿ mo¿na porozmawiaæ o jakiej¶ prze¿ywalno¶ci. Ewentualnie dysk...
A tego to nie wiedzia³em Ci powiem. Wpisa³em w google korbacz to mi wy¶wietli³o to: https://www.google.pl/search?hl=pl&q=ko … 0QW8-YDwAg
Dziêki za sprostowanie.
Liczbê Kultystów waln±³em tak na wyrost. Zamys³ by³ taki ¿e mieli byæ tak± ¿yw± tarcz± dla reszty armii, nie wiem Oblitów/Rhino/Landka czy Helbrute'a. Ewentualnie mia³ byæ zalew mas±. DW black mace wydawa³ siê dobr± opcj± patrz±c po nowym kodeksie, mianowicie chodzi mi o zasadê Cursed.
Vindicatory? ¦rednio mi odpowiadaj±, bo to nie Iron Warriors, chocia¿ nad nimi te¿ my¶la³em (Forgefiend'y i te sprawy). No w³a¶nie nie do koñca jeszcze wiem czy Iron'si czy Bearer'si.
Maro napisał:
[...]Chodzi o to ¿e mam wizje tej broni, jako takiego
wielkiego korbacza[...]
Wybaczcie mi ten offtop, ale krew mnie zalewa jak widzê t± niepoprawno¶æ. To siê nie nazywa korbacz, to jest ki¶cieñ, Maro Korbacz by³ od ch³osty.
Maro, Black Mace na Lordzie to nie jest dobry pomys³ - AP4, 3 Woundy. Zapomnij.
Kulty¶ci, 20? Ich siê albo stawia 10 na znacznik, jak wychodz± z rezerw, albo du¿a horda schowana w ruinach z karabinami.
Oblici s± okej na piechociarsk± armie, ale to za ma³o. Potrzebujesz czego¶ na kontrê i czego¶ PP. My¶lê ¿e kilku Havoców bêdzie okej, choæ ja osobi¶cie preferuje Vindicatory.
Witam wszystkich!
Przymierzam siê do zbierania Chaos Space Marines, a konkretniej to takiego fanowskiego od³amu Nios±cych S³owo.
Poniewa¿ obecna edycja jest bardziej nastawiona na piechotê, a tak¿e dlatego, ¿e przy obecnej liczbie graczy raczej nie widzê sensu inwestowania w pojazdy (brak takiej skali zmagañ & rozmiaru sto³ów). Moja armia równie¿ bêdzie mia³a rozbudowany troops.
Armia sk³adaæ siê bêdzie z 20 Kultystów i 10-20 "zwyk³ych" Chaosiaków, do tego dochodzi Lord w termosce. Co jeszcze do tego? Waham siê pomiêdzy Oblitami a czym¶ innym anty-pojazdowym. Tak, na razie wszystko wali z buta
Takie pytanie o Lorda w termosce: mam zamiar wyposa¿yæ go w DW zwany Black Mace. Chodzi o to ¿e mam wizje tej broni, jako takiego
wielkiego korbacza (trzymanego obur±cz patrz: Typhus) z trzema kulami/g³owami, nabitymi jakimi¶ tam kolcami (patrz: art Chaos Lord w nowym
codexie).
Czy takie co¶ przejdzie i czy Nios±cy S³owo, mog± mieæ Lorda z markiem Nurgle'a? Druga czê¶æ pytania oczywi¶cie fluffowa
Windfang napisał:
Pisa³em w dziale ustawek, pisa³em do konkretnych ludzi i nie wysz³o. A jak mam siê komu¶ prosiæ, aby ³askawie
ze mn± zagrali to dziêki, ale wole czekaæ lub poprostu malowaæ 4fun i nic wiêcej. Czyli g³ównie to co robiê od 2 lat.
G³ównie w weekendy s± turnieje, wiec siê nie dziw ¿e ludzie nie maj± czasu by Ciê podszkoliæ. Musimy wybraæ siê na turniej, ¿eby siê wgraæ w realia szóstej edycji.