Crane - 2010-01-28 12:53:14

Zrobiłem, już jeden temat o AT-43 to pomyślałem że zrobię także o CAotR. Pewnie będzie to pisane na raty, ale postaram się nie rozciągać tego na tygodnie :)

Świat i historia
W zamierzchłych czasach pomiędzy bogami wybuchła wielka wojna, która doprowadziła do zniszczenia wielu światów. To bardzo rozgniewało Twórcę, który wygnał bogów do najdalszych zakątków wszechświata. Jedynie bogini Yllia, która nie zaangażowała się w wojnę pozostała aby chronić jedyną planetę na której znajdowały się portale do innych światów. Aarklash to ogromny kontynent umiejscowiony właśnie na tej planecie i jednocześnie miejsce na którym żyją i walczą wybrańcy bogów. Bogowie nie mogą powrócić na Aarklash, jednak wpływają oni na jego losy za pośrednictwem swoich wyznawców, a tych szczególnie oddanych i przydatnych w ich planach obdarzają nadludzkimi atrybutami. Na Aarklash żyje wiele ras, jedne są pokojowo nastawione inne wręcz dążą do wojny. Dwa wielkie stronnictwa Sojusz Światła i Meandry Ciemności walczą pomiędzy sobą zawzięcie o dominację nad światem, niejako pomiędzy nimi są jeszcze rasy Ścieżki Przeznaczenia które dbają głównie o zachowanie równowagi lub po prostu nie interesuje ich wielka polityka i dbają tylko o własny interes. Równowaga istniała przez długi czas, aż do teraz kiedy to jedna z ras Alchemicy Dirza odkryli sposób na przyzwanie swojego boga do Aarklash, zaalarmowane siły Sojuszu Światła i Ścieżki Przeznaczenia zaczynają kontratak aby temu zapobiec, zaczyna się Rag'narok. Dokładniej i lepiej opisano to w pierwszej części podręcznika.

Krótko o samej grze
Gra została wydana przez firmę Rackham dwa lata temu i miała docelowo zastąpić produkowaną wcześniej przez tą firmę grę Confrontation - ta wersja gry bazowała na metalowych i żywicznych modelach, a same potyczki rozgrywało się niewielką ilością modeli. Napisałem że gra w zamyśle miała zastąpić poprzednią produkcję, bo w rzeczywistości większości fanów starej Konfrontacji nie spodobało się, że nowe figurki PPP (to jest jakiś skrót chyba od Plastic Pre-assembled and Pre-painted). Także zasady przeszły pewną metamorfozę, chociaż akurat zmiany zasad nie były aż tak kontrowersyjne. To niezadowolenie fanów odbiło się na kiepskim starcie nowego produktu, nawoływania do bojkotu, odpływ tak zwanych "sentineli" i brak nowej krwi sprawił, że praktycznie przez początkowy okres prawie dwóch lat gra miała bardzo małą popularność. Sporo zmieniło się w ostatnim półroczu, pojawiły się nowe armie, a także nowy produkt czyli Army Box, dzięki któremu w końcu Confrontation Age of the Rag'narok w końcu zaczął zdobywać większą popularność.

Armie
Opiszę pokrótce armie które już zostały wydane, bo docelowo ma być 15 armii przy czym każda z tych armii będzie podzielona jeszcze na dwie frakcje - nie wiadomo czy wszystkie, na razie armie które już są wydane będą miały kiedyś tam drugą frakcję.
- Gryf - armia ludzi z Sojuszu Światła, której trzonem są oddziały złożone z Templariuszy, chociaż do dyspozycji oddano również regularną piechotę, jak i oddziały inkwizycji takie jak np. Łowcy Demonów. Armia bardzo taktyczna, bardzo okrojona z magii zarówno kapłańskiej jak i takiej "zwykłej", skupiająca się raczej na swojej uniwersalności czyli armia doskonała w walce z dystansu jak i w zwarciu. Army Book Temple.
- Lew - kolejna armia ludzi także z Sojuszu Światła, armia oparta w głównej mierze o rycerzy i bardzo umagiczniona, jak dotąd mają najlepszych magów, przy czym tak naprawdę to mają dobre do nich wsparcie, w przeciwieństwie do Gryfów armia raczej nie ma dobrych oddziałów do walki na dystans, co jednak łatwo w tym wypadku nadrobić magią. Army Book Lahnars
- Wilk - jak na razie jedyna armia ze Ścieżki Przeznaczenia, rasa ... wilkołaki ? Nie jest to oczywiście dokładne określenie, ale najbardziej obrazowe. Armia opierająca się głównie na dużej szybkości i bardzo dobrym współczynnikom ataku, niestety z obroną jest już dużo gorzej no i brak możliwości walki na dystans (teoretycznie jest jeden oddział). Army Book Wolfen
- Skorpion - armia ludzi, chociaż właściwie do walki wykorzystuje się klony oraz genetycznie zmodyfikowane kreatury. Armia Skorpiona inaczej zwana Alchemikami Dirza należy do Meandrów Ciemności . Armia bardzo uniwersalna, w zależności od potrzeb może być groźna na dystans, w zwarciu, mieć bardzo szybie kreatury albo zasypać wroga dużą ilością mięsa armatniego. Army Book Creatures of Dirz
- Baran - armia nieumarłych, jak się można domyśleć należy do Meandrów Ciemności. Jest to nowa armia, z nowymi dosyć ciekawymi kompozycjami oddziałów, podobnie jak armia Wilka pozbawiona oddziałów do walki na dystans. Jak zagram przeciwko nim kilka razy to opiszę ich wady i zalety :) Army Book Ram

Figurki
Jak już wspomniałem figurki są wykonane z plastiku i są już fabrycznie pomalowane. Jest oczywiście kilka wyjątków, po pierwsze do wielu armii są jeszcze dostępne stare modele metalowe, jednak ich dostępność jest coraz mniejsza, po drugie firma Rackham wydał kilka modeli w żywicy. Ja z oczywistych względów będę pastwił się na produktami PPP :) Tak więc figurki są gotowe do walki zaraz po wyjęciu z pudełek (są małe wyjątki, ale zazwyczaj sprowadzają się do użyci kilku kropli kleju), rzeźby modeli są ładne, większość była wzorowana na starych metalowych wzorach, ale są także nowe modele które są równie dobre, jakość rzeźb można ocenić po linkach powyżej. Oczywiście cała technologia wymusza czasami pewne kompromisy, jednak jeśli ktoś by się zdecydował przemalować figurki, a widziałem już kilka takich to modele są naprawdę bardzo ładne, zresztą to widać na zdjęciach ze sklepu które podałem powyżej gdzie większość modeli jest pomalowana przez malarzy studyjnych, a nie przez "miliard chińczyków". Ponieważ wiele rozbija się właśnie o malowanie, to tutaj taki mały minusik, jakość malowania jest różna, niektóre modele są pomalowane nawet całkiem dobrze inne czasami wyglądają tragicznie, generalnie jednak na stole prezentują się dobrze, a czasami nawet bardzo dobrze (to te lepiej wykonane modele), niestety na zbliżeniu wychodzą wszelkie niedoróbki. Tak więc estetci mogą mieć jakieś problem, natomiast przeciętni gracze będą raczej zadowoleni że ich armie prezentują się ładnie na stole.

Mechanika
Mechanika gry opiera się na kostkach sześciennych, uniwersalnej tabelce do stwierdzania czy dana akcja się powiodła oraz na przemiennej aktywacji oddziałów z wykorzystaniem kart. Zapomniałbym jeszcze o jednym ważnym elemencie którym są punkty elixiru. Otóż punkty te pełnią dwojaką rolę, są punktami zwycięstwa, to na podstawie ich liczby określa się kto wygrał lub ustala się ich limit niezbędny do wygrania scenariusza, druga funkcja to dawanie inkarnownym (czyli wybrańcom bogów, czyli bohaterom) nadnaturalnych zdolności, łącznie ze zmartwychwstaniem. Jest to o tyle ciekawe połączenie, że pierwsza funkcja zmusza gracza do zbierania jak największej ilości punktów elixiru, natomiast ta druga powoduje, że często jesteśmy kuszeni czy aby nie uszczuplić puli punktów zwycięstwa na poprawę losu naszych pupili. Cała mechanika jest dosyć klarowna, jest przystosowana do szybkiego prowadzenia rozgrywek i chociaż dosyć prosta to nie pozbawia graczy wielu możliwości taktycznych. Jedyne do czego można się tak naprawdę przyczepić, jest praktycznie brak zasad odnośnie terenów, na przykład o ile nie ma jakiejś specjalnej wzmianki w scenariuszach, to teren w żaden sposób nie wpływa na ruch. Więcej o mechanice chętni opowiem w czasie jakiś pokazów :) a przy okazji oczywiście darmowe zasady gry w postaci pliku PDF.

Ile to kosztuje
Na koniec jak zwykle trochę o kosztach. W tej chwili takie minimum to armia na 3000 punktów, chociaż tak naprawdę dobra zabawa zaczyna się już od 2000 punktów. Jak na razie tylko trzy armie Wilki, Lwy i Barany otrzymały swoje Army Boxy które kosztują w sklepie 280zł, to jest dobry początek bo jest to 2000 punktów, chociaż od razu odradzam box do Wilków. Do tego dochodzi koszt podręcznika 55zł. Ceny boxów z oddziałami wahają się w okolicach 60-140zł, a bohaterów ok 40-120zł. Wszystko oczywiście zależy od ilości modeli, ich wielkości, chociaż tutaj nie do końca wszystko jest logiczne. Koszt armii na 3000 punktów to przy Army Boxach wynosi ok 600zł, przy kupowaniu na sztuki nawet 800-900zł, chociaż jest pewne ale. Po pierwsze ceny jakie tutaj podałem są cenami prosto z półki, powiedzmy że dzięki programowi lojalnościowemu jestem w stanie załatwić to o 10% taniej, do tego dochodzi fakt, że niektóre figurki można zakupić za granicą za dobre pieniądze i np. coś co w Polsce kosztowało by 220zł (ok 200zł z rabatem) to z kosztami wysyłki można ściągnąć za 120zł. Tym nie mniej nie wszystko się da, czasami te promocje się kończą itd. więc najlepiej się sugerować tymi kwotami które tu podałem.

www.1917.pun.pl www.13clan.pun.pl www.fabryka-skilla.pun.pl www.polisharmyclan.pun.pl www.wzgorzawitosa.pun.pl