Adam 'Aki' Kasprzak napisał:
Na rynku gier bitewnych istnieje obecnie wiele systemów historycznych, dziêki którym mo¿emy rozgrywaæ walki na l±dzie i morzu w dowolnej epoce. Ka¿dy oferuje nam co¶ innego i niepowtarzalnego, co sprawia, ¿e rozgrywka jest ciekawa i powoduje, ¿e chcemy graæ w tê w³a¶nie grê. Jednym z takich systemów, któremu warto jest przyjrzeæ siê bli¿ej, jest wyprodukowany przez nowozelandzk± firmê Battlefront i osadzony w realiach II wojny ¶wiatowej bitewniak Flames of War. Jest to ju¿ druga edycja gry, w której poprawiono czê¶æ zasad oraz b³êdy, nie ujmuj±c nic z p³ynno¶ci rozgrywki i staraj±c siê zachowaæ równowagê pomiêdzy grywalno¶ci±, a dok³adno¶ci± historyczn±. Jednak, jak w ka¿dej grze i tutaj znalaz³y siê pewne niedoci±gniêcia, na przyk³ad niezbalansowanie jednostek.
Modele
Oprócz podrêczników, miarek i ko¶ci do gry bêdziemy potrzebowaæ równie¿ figurek przedstawiaj±cych ¿o³nierzy, czo³gi, dzia³a czy samoloty. We Flames of War u¿ywa siê modeli w skali 1:100 czyli 15 mm. Wszystkie figurki ¿o³nierzy, oraz drobne elementy pojazdów takie jak w³azy, lufy, g±sienice zosta³y wykonane z white metalu. Natomiast kad³uby czo³gów zrobione s± z ¿ywicy. Oprócz tego Battlefront produkuje zestawy makiet i elementy terenów takie, jak np. zasieki i zniszczone pojazdy, dziêki czemu mo¿na urozmaiciæ nasze pole bitwy. Wszystkie produkty zosta³y wykonane z du¿± dok³adno¶ci±, o czym ¶wiadcz± widoczne na pojazdach nity, linie spawu i elementy oprzyrz±dowania. Du¿ym plusem jest równie¿ ró¿norodno¶æ modeli, co sprawia, ¿e nasza armia na stole nie wygl±da monotonnie.
Mechanika
Mechanika systemu nie nale¿y do zbyt skomplikowanych i jest bardzo podobna do Warhammera. Wszystkie rzuty jakie bêdziemy wykonywaæ w trakcie ca³ej gry s± oparte na popularnej kostce sze¶cio¶ciennej (k6). Autorzy gry w bardzo ciekawy sposób podeszli do testów na trafienie – otó¿ zale¿± one od stopnia wyszkolenia jednostek przeciwnika, a nie naszych, co jest logiczne, bo przecie¿ weterani to Ci, którzy nie dali siê zabiæ, a co za tym idzie - do¿yli kolejnego etapu wojny. To, co jest logiczne w przypadku piechoty jest jednak zupe³nie bez sensu, gdy spojrzymy na czo³gi, poniewa¿ schowanie siê 70 tonowym kolosem jest do¶æ trudne a zdolno¶ci±, jak± najprawdopodobniej opanowali czo³gi¶ci przez te parê lat wojny, by³o celne i szybkie strzelanie. W grze panuje zasada WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get), która oznacza, ¿e na modelach zosta³ oddany ca³y ekwipunek, a w przypadku strzelania i ruchu na wszystko nale¿y patrzeæ z perspektywy modelu.
Opis oddzia³ów
We Flames of War podstawow± jednostk±, jak± bêdziemy dowodziæ na miniaturowym polu bitwy jest sekcja reprezentowana przez oko³o piêciu ¿o³nierzy (w przypadku zwyk³ej piechoty) lub przez dwie-trzy figurki umieszczone na pojedynczej podstawce w przypadku ciê¿kich broni takich, jak mo¼dzierze lub ciê¿kie karabiny maszynowe. Oczywi¶cie, oprócz dowodzenia piechot± w czasie gry przyjdzie nam operowaæ sprzêtem pancernym, artyleri± oraz samolotami. Wszystkie wojska wystêpuj±ce w grze s± odwzorowane na stole w skali 1:1, co oznacza, ¿e jeden ¿o³nierz na podstawce odpowiada jednemu prawdziwemu ¿o³nierzowi.
Oddzia³y bojowe, którymi bêdziemy pó¼niej graæ, tworzymy na podstawie dowolnie wybranego typu kompanii (lub batalionu w przypadku Armii Czerwonej).Po wyborze nacji bêdziemy musieli wybraæ typ kompanii, jak± bêdziemy graæ. Do wyboru mamy kilka rodzajów: piechoty, zmechanizowan±, czo³gów, itd. Ka¿da z kompani ma obowi±zkow± liczbê plutonów, które nale¿y wystawiæ, gdy¿ stanowi± one jej g³ówn± si³ê. Oprócz tego mo¿emy dodaæ do naszej grupy bojowej ró¿ne jednostki wsparcia, np.: bateriê mo¼dzierzy lub dodatkowe sekcje karabinów maszynowych. Przyk³adowo wybieraj±c amerykañsk± kompaniê czo³gów z 1944r. musimy wystawiæ dwa lub trzy plutony czo³gów, ale oprócz tego do naszego oddzia³u mo¿emy dodaæ jeszcze jednostki zwiadu, pluton czo³gów lekkich, pluton samochodów pancernych lub pluton artylerii przeciwlotniczej.
Oprócz zwyk³ych ¿o³nierzy w grze wystêpuj± jeszcze bohaterowie specjalni, którzy wprowadzaj± nam dodatkowe zasady, dziêki czemu gra staje siê ciekawsza. S± to na ogó³ ¿o³nierze, którzy ws³awili siê czym¶ w czasie trwania drugiej wojny ¶wiatowej, np. Wasilij Zajcew.
Jednostki w systemie Flames of War s± opisane za pomoc± nastêpuj±cych wspó³czynników:
* Range – jest to odleg³o¶æ, o jak± maksymalnie mo¿e siê poruszyæ nasza jednostka;
* ROF – szybkostrzelno¶æ, informuje nas o ilo¶ci strza³ów, jakie mo¿e oddaæ jednostka w czasie fazy strzelania;
* Anti-tank – charakteryzuje si³ê broni przeciwpancernej;
* Firepower – okre¶la si³ê ognia jednostki;
* Equipment and Notes – zasady specjalne jednostek, np. dodatkowe uzbrojenie czy oporz±dzenie;
* Armour – pancerz, rozró¿niamy pancerz przedni (front), boczny/tylni (side) i górny (top) – jest to odporno¶æ jak± posiada dany pojazd
* Mobility – zdolno¶æ poruszania siê, okre¶la rodzaj podwozia pojazdów
* Weapon – broñ, w jak± wyposa¿ony jest dany oddzia³/pojazd;
Przebieg rozgrywki
Rozgrywka podzielona jest na nastêpuj±ce po sobie tury graczy. Gracz, do którego nale¿y inicjatywa, wykonuje swoje czynno¶ci w odpowiedniej kolejno¶ci. Ka¿da tura dzieli siê na cztery fazy:
* Faza wstêpna – gracze przygotowuj± swoje armie do gry, czyli zbieraj± przygniecione ogniem jednostki, usuwaj± znaczniki dymów, wzywaj± wsparcie lotnicze oraz sprawdzaj± nadej¶cie posi³ków.
* Faza ruchu – aktywny gracz porusza swoimi jednostkami
* Faza strzelania – gracz przeprowadza ostrza³ jednostek przeciwnika
* Faza szturmów –jednostki znajduj±ce siê do 10 cm od figurek przeciwnika mog± zaszar¿owaæ do walki wrêcz.
Po zakoñczeniu tury przez jednego gracza, nastêpuje tura drugiego gracza, który równie¿ wykonuje powy¿ej wymienione fazy.
Zawarto¶æ podrêcznika
Podrêcznik g³ówny oraz pozosta³e podrêczniki zosta³y wydane na najwy¿szym poziomie – dobrej jako¶ci papier, du¿e ilo¶ci kolorowych rysunków i zdjêæ. S± zarówno zszyte jak i sklejone, wiêc bez najmniejszego problemu prze¿yj± pierwsze czytanie i na pewno pos³u¿± nam przez d³u¿szy czas. Wszystkie zasady opisane s± w zrozumia³y sposób i zosta³y poparte licznymi schematami i przyk³adami.
Oprócz podstawowego podrêcznika do rozpoczêcia przygody z Flames of War bêdziemy potrzebowali jeszcze armybook, czyli ksi±¿kê armii, w której znajdziemy spis, schemat organizacji oraz statystyki jednostek wchodz±cych w sk³ad interesuj±cych nas wojsk. Zarówno podrêcznik g³ówny jak i wiêkszo¶æ dodatków posiadaj± rozbudowane poradniki modelarskie i malarskie, dziêki którym dowiemy siê jak pomalowaæ nasze modele i wykonaæ elementy terenu tak, aby cieszy³y nasze oko i wygl±da³y realistycznie.
Oficjalna strona
Offline
Od niedawna z nami
Fajne modele, o zasadach s³ysza³em sporo dobrego. Gra³bym, ale za drogie to to na mnie.
Offline
Gdy przynios³em swoje na spotkanie klubu, us³ysza³em:
"Takie niemieckie snotlingi."
Zrobiê podstawki i wysy³am zdjêcia
Offline